Igår vaknade vi på Legoland-campingen till klar himmel. På programmet stod en heldag på Legoland. Nu hade jag i och för sig vaknat en gång tidigare och följt Sveriges VM-premiär, främst via Radiosporten. Tysklands match hade vi följt på datorn.
Heja Sverige!
Själv avvek jag från familjen på morgonen för ett ärende i Neu-Ulm. Ärendet gällde en air condition-service av bilen. I förrgår när temperaturen började stiga under vår färd mot Legoland kände vi att ACn kylde dåligt. Inte ett bra tecken när vi siktar på Spanien. Efter en snabb koll hittade vi tider för AC-service redan på måndag morgon. Vi höll tummarna för att en AC-service skulle lösa problemet.
På plats vid verkstaden i Neu-Ulm visade det sig att gasmängden i AC-systemet var väldigt låg, men systemet var tätt. Bra nyheter. Detta tyder på att en gasfyllning löser problemet.
”Klimaservice”
Övriga familjen roade sig på Legoland. Jag anslöt vid lunch.
Eftermiddagen spenderade vi tillsammans på Legoland. Alfred och Oskar tog ett Legokörkort.
Sista varvet åkte Oskar själv
Efter Legoland stänge körde vi två timmar söderut och hamnade i Lichtenstein, Camping Mittagspitze. Vi har nått värmen och kvällen är ljummen med över 20 grader. Alperna är vår fond.
Det svala och blåsiga vädret i Berlin höll i sig till morgonen, så vi skyndade oss att äta frukost och packa ihop. Dagsetappen gick söderut mot Legoland utanför Ulm i Baden-Würtemberg.
En bit in i Bayern stabiliserades vädret och vi fick sol.
Legoland har en camping i direkt anslutning till parken. Vi anlände ett par timmar innan stängningstid och hann gå ett litet varv i parken. I campingbiljetten ingår tvådagars-entré, så vi återkommer till parken idag.
Har man varit på andra Legoland känner man igen sig här. Flera attraktioner återkommer.
Middagen höll vi enkel ”hemma” vid bilen samtidigt som fotbolls-VM (Tyskland-Curaçao) stod på i bakgrunden.
Tank och matstopp i BayernEn gammal Ferrari Testarossa dök upp på ett flak. Vi blev lite blöta efter att ha åkt forsen i bakgrunden Fina bilarEn rolig lekplats att spendera kvällen vid.
På lördag förmiddag avreste vi från Malmö mot nya äventyr. Charlotte hade kommit hem nio timmar tidigare från sin jobbresa i Montpellier och behövde knappt packa om.
Färden gick över Öresundsbron och färjeförbindelsen Gedser-Rostock. Sol och kraftiga regnskurar avlöste varandra.
Regn i GedserVissa hoppade över frukost och gick direkt på schnitzel
Kosan styrdes mot Berlin och Winkelmanns sparrisgård. Ett välkänt ställe för oss, då vi varit här tidigare. Förra året var det under blåbärssäsongen, nu är det fortfarande sparristider, samt jordgubbsplockning.
Vi anlände klockan sex, och då stängde det mesta av gården, men lekplatserna var öppna.
Innan vi lämnade vår ställplats passade vi på att besöka självplockningen av blåbär. Blåbärsriset är ett par modeller större än vad vi är vana vid från Sverige.
Därefter körde vi mot Berlin där vi parkerade bilen i ett parkeringsgarage i närheten av Brandenburger Tor.
Där finns också Museiön, men flera museer. Först besökte vi ett museum om Tysklands historia. Det visade sig vara under omarbetning, så det fanns bara två mindre utställningar att se på. En om det tyska riket och det moderna Tyskland sedan 1800-talet, och en om hur Tysklands förföljelse av judar skildrades i utlandet strax efter att kriget slutat.
Sedan åt vi lunch vid en restaurang längs med floden Spree.
Currywurst och wienerschnitzel
Granne med restaurangen ligger ett DDR-museum, som visar hur livet i Östtyskland var. Vi passade på att besöka det också. Museet var kul, och det fanns flera saker man kunde prova på, till exempel sitta i en Trabant.
Fängelsecell i gamla DDREtt känt objekt i gamla Östberlin: TV-tornet vid Alexanderplatz
Därefter gick färden mot färjeläget i Świnoujście. Trafiken flöt på fint.
Vi hade förberett lite mat att äta på färjan, då vår erfarenhet från förra året var att maten ombord inte var så rolig.
Vårt buffébordSushiOskar är kapten i lekrummetTeven visade Sällskapsresan 2Några timmars sömn i hyttenSlutligen hemma i Malmö
Det dåliga vädret höll i sig över natten och vi blev väckta till lätt regn. Det som väckte oss var brödbilen som körde in på ställplatsen och plingade, likt glassbilen hemma. Vi köpte bröd och åt inne i bilen.
Sedan packade vi ihop och lämnade Salzburg. Dagens mål var en ställplats söder om Berlin, samma som vi var på förra året.
Det tog inte många minuter innan vi passerade gränsen till Tyskland. Vi fastnade vi i trafikstockningar runt München och Ingolstadt, men så småningom lättade trafiken.
Lunch intogs på McDonald’s norr om München.
Därefter höll vi oss på Autobahn tills vi nådde Klaistow, där vårt mål befann sig. Ställplatsen är vid en ”sparrisgård”, som också har självplock av blåbär. Vi var som sagt här också förra sommaren. På området finns, förutom affärsverksamhet runt blåbär och sparris, en mängd aktiviteter för barn. En typ av mini-sommarland utan inträdesbiljett, och mycket är gratis. Vi anlände vid halv åtta, och då var den kommersiella delen stängd, men lekplatserna var tillgängliga.
Ett vildsvin
Några av oss blev hungriga och gick tillbaks till bilen för att förbereda mat. Men Oskar ville fortsätta leka.
Blöt hoppborg
Till middag blev det spagetti och korv vid bilen. Sedan läggdags.
När vi vaknade hade vi sovit vår sista natt i Kroatien för denna semestern. Nästa natt skulle vi förmodligen vara i Österrike. För att utnyttja dagen till fullo så checkade vi ut oss på morgonen, men lät bilen stå parkerad på campingen mot en parkeringsavgift. Med det gjort kunde vi utnyttja pool och faciliteter under hela dagen.
Vi mötte upp de andra svenska familjerna vid badplatsen. En av familjerna hade tagit med sig en SUP till vattnet.
Lunch intogs på campingens snack bar.
Efter lunch gav sig alla barnen utom Oskar ut på en vattenhinderbana. Oskar ville hellre leka med sin båt och bygga Lego. Oskar gillar inte saltvatten så mycket, eftersom det svider i hans småsår på benen.
Oskar hittade en plats vid den parkerade bilen.
Så småningom sa vi adjö till de båda svenska familjerna. De skulle stanna en vecka vid Selce och sedan tillbringa ytterligare en vecka på annan plats i Kroatien. Vi lämnade campingen vid femtiden och hade en femtimmars resa till Salzburg framför oss. Omkring Ljubljana i Slovenien var trafiken tät så ytterligare 25 minuter lades på restiden.
Vi passerade Alperna genom Tauernmotorvägen (A10), som går mellan Villach och Salzburg. Vägen innehåller ett flertal tunnlar, där de två längsta är runt sex kilometer långa.
Norr om Villach gjorde vi ett stopp vid motorvägen för att äta. Då började klockan närma sig nio och utbudet var begränsat. Restaurangen var stängd, men caféet erbjöd smörgåsar och några pizzabitar. Vi köpte med oss några saker och fortsatte köra.
Rast i Österrike
Efter raststoppet började det snart regna och mörkna. Trots motorväg krävde körningen en hel del koncentration och uppmärksamhet. Förutom mörkret och regnet så går ju inte motorvägen rakt i Alperna. Det går upp, ner, svänger höger och vänster. Och däremellan är det en tunnel.
Kvart i elva nådde vi ställplatsen i Salzburg. Det är en stor ställplats med över 100 platser. Dessa är öppna dygnet runt, och vår erfarenhet är att det alltid finns lediga platser på dessa. I Salzburg visade det sig att det var fullt, men som tur var kunde vi få stå på en fri yta utanför de markerade platserna. Vi hade också tur med vädret då det slutade regna när vi kom fram.
Ett pausrum där Oskar började bygga Lego efter att ha sovit ett par timmar i bilen. Det blev mat till mig också.
Efter tre nätter på Rab packade vi ihop och tog oss tillbaks till fastlandet.
En liten ödla dök upp vid bilen.
Vid färjan från Rab var det redan ganska många bilar som väntade, så vi fick inte plats på den första färjan, men kom på den andra en halvtimme senare.
Vi körde norrut längs kusten, förbi Senj. Efter drygt en timme var vid Selce som var vårt mål för dagen. Här hade vi bestämt möte men den svenska familjen från Ungern. De, och ytterligare en svensk familj från Ungern, har bokat en stuga här i en vecka. Vi stannar bara en natt i vår bil här, innan vi kör vidare norrut.
Vi anlände lagom till lunch.
Vid campingen finns bad vid havet som består av en pir och stenfundament. Ingen strand, men fint om man vill hoppa i havet.
Poolen är lite roligt utformad. Som ”vattenpölar” i två nivåer, där den övre är en infinity-pool som flödar över ner i den undre poolen.
Samling bland svenskarna
Båda svenskfamiljerna har flickor i Esters ålder, så de badade tillsammans. Ibland var Alfred med dem också.
Tjejerna
Klockan gick snabbt och vi blev hungriga. Campingen ligger i utkanten av staden Selce, så hela gänget gick längs med havet in till staden. Totalt var vi fjorton personer och vi lyckades faktiskt hitta en restaurang med bord till oss alla.
En rakija före utgångRestaurang vid havetDet var en fisk och skaldjursrestaurang, så vi åt räkor och kräftor.
Det var mycket liv och rörelse i Selce på kvällen, dock ganska turistiskt. Affärerna hade mest krimskrams från Kina, men också lite lokala varor fanns att köpa. En glassaffär hade fått en utmärkelse för sin jordgubbsglass, så den var vi tvungna att prova.
Oskar hittade en likadan Titanic som han hade för två år sedan, men som kom bort. Tjejerna köpte dockor
Ester sov över hos sin kompis i deras stuga, så vi var bara fyra i bilen.
När det kommer till semesterkänsla och avslappning är det inte mycket som slår den kroatiska kusten. Det är inte så äventyrligt, men annars finns allt mellan bad, mat och pittoreska byar här. Och framförallt känslan att alla är här för att njuta av semestern. Tempot är lagom lugnt, i alla fall runt campingarna, där vi brukar hålla till.
På morgonen var det en aktivitet för barnen, pannkakscirkus. Oskar och Alfred nappade på det och fick en liten kurs i hur man gjorde sin egen pannkaka. Resultatet kunde avnjutas med Nutella.
Övning på låtsaspannkakor
Efter pannkaksaktiviteten var det dags för poolen igen. Oskar kör i vattenrutschbanorna konstant. Ibland får han med sig Ester och Alfred.
En ny båtLunchGlass
Lite senare var det dags att bada i havet. Vi höll oss till campingens strand, Padova III. Barnen gav sig ut till vattenparken tillsammans med Charlotte, medan jag höll mig på paddelbrädan och fotograferade.
Redo för vattenparken Slänger in en bild från föregående dag
Efter en timme var barnen ganska slut så de gick tillbaks till bilen och relaxade. Vi köpte hämtpizza till middag och höll det enkelt.
Efter maten var Oskar återigen sugen på vattenrutschbanan. Så han och Charlotte gick dit. Oskar körde i högt tempo, påhejad av två svenska killar i yngre tonåren (de första svenskarna vi sett på campingen). På 45 minuter hann han med 60 åk, sedan blev han utkörd för att poolen stängde.
När poolen stängde började minidiscot. Oskar hängde på där också.
Vi andra höll oss i bakgrunden.
Kvällen avslutades vid strandbaren intill oss, och ett fyrverkeri över Rab.
På Rab stannar vi tre nätter och har inget annat planerat än sol och bad, så dagen började med en långsam frukost.
En fördel med stor camping är att det finns färskt bröd att köpa. Legobyggande som vanligt
Sedan stod vi i valet mellan bad i hav eller pool. Vi beslutade att först gå på upptäcksfärd till poolen.
Det finns två pooler. En vanlig pool och en lekpool. Båda är ganska små, men lekpoolen har två vattenrutschbanor. De är små men var ändå populära.
Efter en minilunch, som vi intog vid poolen, ville Ester och jag utforska stranden. Vi gick inte till campingens strand, utan gick till en fin sandstrand närmare staden. Stränderna heter Padova I, Padova II och Padova III här. Vi bor vid Padova III men gick till Padova I, som ligger närmast staden.
Vi hann inte ens nå vattenbrynet innan en tjej kom fram till Ester för att fråga om de ville leka. Hon var från Tyskland och pratade tyska (som många andra här), så Ester såg ut som ett frågetecken. Jag fick agera tolk ett tag, men sen lekte de tillsammans.
På väg till stranden Ester och tyska Emma på en SUP
Efter ett tag anslöt resten av familjen.
Så småningom återvände vi till bilen. Oskar och Ester han med ett mellanstopp i poolen på vägen.
Middagen blev hemmalagad, men sen kom vi på att vi hade missat att det var minidisco. Oskar ville gärna gå dit, så vi skyndade oss för att hinna med de sista låtarna.
Kyckling och grönsaker Maskoten heter Maro
Innan det var dags att sova gick vi en promenad vid vattnet, men det blev inget nattbad denna kväll.
You must be logged in to post a comment.